Saturday, October 6, 2012

SKEMA JAWAPAN KERTAS 1 TRIAL (2) SPM 2012





1
B
21
Munafik
2
C
22
Muhson
3
D
23
Bunuh Diri
4
B
24
40 kali sebatan
5
D
25
Ahli Sunnah Wal Jamaah
6
A
26
Khurafat
7
D
27
Nahi Mungkar
8
C
28
Harta
9
B
29
Emosi
10
A
30
Hadis
11
B
31
Sahih Bukhari
12
D
32
Bidang Agama
13
A
33
Sejarah/tamadun
14
D
34
3 kali suci
15
B
35
Bayaran
16
A
36
Saidina Ali bin Abi Talib
17
C
37
Nyawa
18
C
38
Tamattuk
19
C
39
Ghanimah
20
A
40
Majlis Tahkim

 Bahagian B

1.
(a)
(i)
Dua contoh khurafat yang masih diamalkan dalam masyarakat Islam.  
1.    Membuang ancak
2.    Memakai tangkal azimat
3.    Mempercayai binatang-binatang tertentu membawa alamat buruk
4.    Jawapan yang seumpamanya.                                                     
[2 x 1M =
2 Markah]


(ii)
Dua langkah pihak berwajib bagi mengatasi perbuatan khurafat.
1.    Mengatakan ceramah kepada masyarakat tentang kesan buruk khurafat
2.    Memusnahkan kawasan/tempat khurafat
3.    Mengenakan hukuman mengikut hukum Islam terhadap orang yang melakukan khurafat
4.    Jawapan yang munasabah                                   




[2 x 2M =
4 Markah]

(b)
(i)
Seseorang itu diwaibkan bertaubat apabila melakukan dosa/maksiat  

[1 x 2M =  2 Markah]


(ii)
Usaha yang boleh dilakukan kepada rakan anda yang sentiasa melakukan kemungkaran.
1.    Memberi nasihat agar meninggalkan perbuatan dosa
2.    Mengajaknya menghadiri  majlis ilmu agama
3.    Menhadiahkan kepadanya majalah/buku-buku agama
4.    Lain-lain jawapan yang munasabah

[1 x 2M =  2 Markah]

(c)
(i)
Pengasas ajaran Taslim ialah:
Haji Muhammad Syafie                                                    
[1 x 2M =  2 Markah]


(ii)
Dua ciri kesesatan ajaran tersebut.                                 
1.    Pengasas : pemimpin yang maksum
2.    Diri batin manusia : Allah, dan diri zahir manusia:nur Muhammad
3.    Alam bersifat qadim (sediakala)
4.    Mentafsir ayat al-Qur’an mengikut hawa nafsu
5.    Mengharuskan zina melalui nikah batin
6.    Menolak kewujudan hari kiamat, syurga dan neraka
7.    Solat secara niat tanpa rukun qauli (perkataan) dan rukun fi’li (perbuatan)


[2 x 2M =
4 Markah]


(iii)
Akibat mengamalkan ajaran sesat terhadap individu.        
1.    Individu itu akan rosak akidah
2.    Masa individu itu akan terbuang
3.    Minda individu itu akan tertutup
4.    Kehidupan individu itu akan tidak stabil

[1 x 2M =  2 Markah]


(iv)
Perbezaan pandangan ajaran Taslim dengan Bahai mengenai isu alam.           
ajaran Taslim
Bahai
Percaya alam ini bersifat qadim.
Beriktikad alam ini bersifat baqa’
                                                                                   
[2 x 1M =  2 Markah]
2.
(a)
(i)

Maksud sembelihan           : Mematikan nyawa binatang yg halal dimakan dgn cara memotong urat Halkum & urat mere’nya/merih, menggunakan alat yg tajam dgn niat kerana Allah s.w.t


[1 x 2M =   2 Markah]


(ii)
Dua perkara makruh semasa sembelihan:
1.    menggunakan pisau yang tumpul
2.    menampakkan alat sembelihan kepada binatang yang hendak disembelih
3.    Tidak membaca bismillah
4.    Tidak menghala binatang yg disembelih ke arah bukan kiblat
5.    Melakukan sembelihan di hadapan binatang yang lain
6.    mematahkan leher binatang sebelum nyawanya hilang

[2 x 1M =  2 Markah]


(iii)
Dua daripada perkara-perkara  sunat korban                
1.    Menyebut nama Allah & selawat ke atas Nabi sprt membaca Bismillah,Allahhu Akbar
2.    menyembelih bahagian pangkal leher yg boleh memutuskan urat di kiri dan kanan
3.    binatang itu dibaringkan di atas rusuk kiri
4.    memutuskan 2 urat kiri dan kanan supaya cepat mati
5.    menggunakan alat yang paling tajam
6.    Menyembelih binatang di siang hari
[2 x 2M =
4 Markah]











(b)
(i)
Dua rukun Lian:
1.    Suami
2.    Isteri
3.    Sumpah lian            
[2 x 1M =  2 Markah]


(ii)
Kesan lian terhadap suami          
1.    Suami dapat mempertahankan kesucian nasabnya
2.    Suami dapat mencari jalan penyelesaian dengan cara adil dan diredai Allah                  

[1 x 2M =   2 Markah]

(c)
(i)
Dua peraturan mengambil anak angkat
1.    Haram membin atau membintikan anak angkat kepada bapa angkat
2.    Batas-batas pergaulan anak angkat – dianggap sebagai ajnabi / bukan muhram
3.    Harta pusaka – anak angkat tidak boleh mempusakai harta pusaka keluarga angkat
           
[2 x 2M =
4 Markah]


(ii)
Dua hikmah dilarang menasabkan (membinkan) kepada bapa angkat.
1.    Mengiktiraf keluarga bapa kandung dan mengekalkan pertalian nasabnya.
2.    Memelihara hak anak angkat dalam mewarisi harta pusaka bapa kandungnya.
3.    Menjaga batas pergaulan
4.    Memelihara hak wali nikah.

[2 x 2M =
4 Markah]
3.
(a)
(i)
Dua sumbangan khalifah Usman bin Affan                             
1.    Menyumbang harta dan kekayaan untuk pertahanan negara
2.    Mengumpul dan membukukan al-Quran dalam satu naskhah
3.    Membesarkan angkatan tentera darat dan laut yang memberi kesan kepada peluasan kuasa dan wilayah

[2 x 2M =
4 Markah]


(ii)
Kesan positif daripada kepimpinan Khulafa’ al-Rrasyidin     
CORAK KEPIMPINAN
1.    Pemimpin negara merupakan ketua agama yang mendaulatka syariat Islamiah
SIFAT PEMIMPIN
2.    Pemimpin negara hendaklah dipilih dari mereka yang berakhlak serta berwawasan
EKONOMI
3.    Dasar ekonomi negara digubal secara adil bagi mewujudkan kesetabilan rakyat
SOSIAL
4.    Ilmu pengetahuan diberi perhatian yang penting sama ada ilmu aqli mahupun naqli. Rakyat diberi layanan yang sma rata. Kebajikan diberi keutamaan terutama golongan fakir dan miskin
PERTAHANAN
5.    Pertahanan  negara diberi keutamaan bagi memastikan negara bebas dari serangan luar
[1 x 2M =
2 Markah]



-          HAMKA
-          As-Sayyid Jamaluddin al-Afghani


(b)
(i)
Nyatakan dua sifat peribadi tokoh                                               
-          HAMKA

As-Sayyid Jamaluddin al-Afghani
1.    Pintar dan bijak (menghafaz al-quran dalam masa yang singkat)
2.    Fasih berhujah
3.    Mahir menggunakan bahasa arab
4.    Bersifat kepimpinan
5.    Kreatif dalam penulisan
1.    Berani memperjuangakan kebenaran
2.    Suka merantau untuk mengkaji kedudukan umat Islam
3.    Seorang yang tekun  belajar
4.    Sangat cintakan ilmu pengetahuan
5.    Mempunyai akal fikiran yang cerdas., tajam dan berpandangan jauh.
[2 x 1M =
2 Markah]



(ii)

Kesan pemikiran tokoh tersebut terhadap masyarakat
-          HAMKA
1.    Menubuhkan Persatuan Hindia Timur untuk memberi bimbingan Islam kepada jemaah haji Indonesia di Makkah
2.    Beliau telah mendidirkan Kolej Muballighin pada tahun 1935- untuk mendidik masyarakat
3.    Banyak hasil karya yang dihasilnya bertujuan untuk  
menyampaikan mesej dakwahnya.Seperti At-tafsir Al-Azhar 
4.    Penerbitan majalah dan akhbar seperti Akbar Merdeka dan majalah Pemandangan

-          As-Sayyid Jamaluddin al-Afghani
1.    penggerak utama dalam perjuangan menentang penjajah;
2.    telah mengubah pemikiran rakyat kepada kemajuan berfikir
3.    penyelewengan agama dalam masyarakat dapat diperbetulkan
4.    Masyarakat Islam bertambah maju dalam bidang pendidikan.


[2 x 2M =
4 Markah]

(c)
(i)
Empat adab ketika menziarahi jenazah
1.    Berdoa supaya jenazah mendapat keampunan
2.    Mengucapkan takziah kepada keluarga
3.    Menunaikan solat jenazah
4.    Memberi pertolongan kepada keluarga jenazah dalam urusan pengkebumiaan
5.    Disunatkan membaca al-Quran dan berdoa
6.    Mengucapkan kata-kata yg boleh meringankan perasaan dukacita
7.    Menyuruh mereka bersabar di atas ujian Allah
8.    Melahirkan perasaan dukacita kepada warisnya
[4 x 1M =
4 Markah]


(ii)
Dua tindakan yang perlu anda lakukan untuk menanganinya
1.    Menegurnya agar tidak membuat bising
2.    Mengajaknya membantu keluarga jenazah
3.    Memberikan nasihat tentang adab-adab ziarah jenazah                                                                               
[2 x 2M =
4 Markah]
4.
(a)
(i)
Dua faktor kemerosotan tamadun Islam zaman kerajaan Bani Abbasiyah.   
1.        kelemahan pemerintahan hingga menyebabkan golongan Turki dan Parsi campur tangan;
2.        perpecahan wilayah-wilayah;
3.        perebutan kuasa dan serangan dari luar;
4.        kegawatan ekonomi;
5.        perselisihan aliran fahaman keagamaan.                                                  
[2 x 2M =
4 Markah]


(ii)
Jelaskan kepentingan mempelajari kemerosotan tamadun Islam pada zaman kerajaan Abbasiyah.                                                         
1.    Supaya sentiasa berwaspada terhadan anasir-anasir yang menjatuhkan sesebuah negara
2.    Agar kita sentiasa bersatu pada
3.    Agar rakyat sentiasa taat dan patuh pada syariat Allah
4.    Agar tidak terpengaruh dengan keduniaan semata-mata sehingga melupakan akhirat.

[1 x 2M =
2 Markah]

(b)
(i)


Nyatakan dua sifat peribadi tokoh                                                           
-          Imam Ahmad bin Hanbal
Imam Bukhari
1.    Sangat mementingkan kebersihan dan kekemasan.
2.    Sangat pendiam, tidaks ombong, suka berfikir dan tegas menentang kemungkaran.
3.    Apabila mengasihi seseorang , mengasihinya kerana Allah swt.
4.    Bergaul dgn orang fakir miskin dan sering membantu mereka.Kurang bersahabat dgn org besar dan tidak mengejar kemewahan dan darjat.
5.    Tidak takut dgn celaan atau dibenci orang.
6.    Seorang yg bertaqwa,
7.    Kurang makan dan banyak melakukan ibadat
1.    Sentiasa memohon petunjuk dan pertolongan Allah swt
2.    Kuat beribadat
3.    Rajin menghafaz
4.    Menghindari makanan halal dan syubhah
5.    Sanggup mengembara dan bersusah payah mencari ilmu

[2 x 1M =
2 Markah]


(ii)
Bukti kesungguhan dan ketelitian tokoh tersebut terhadap hadis
1.    Imam Ahmad bin Hanbal
i.              Berpegang teguh kepada hadis sehingga tidak menggunakan hadis Dha’if
ii.            Sangat berhati-hati memilih hadis yg berhubung kait dengan masalah halal dan haram sama ada dari segi matan atau sanadnya

2.    Imam Bukhari
      i.        Sangat berhati-hati  memeriksa semua perawi hadis. Keutamaan perawi hadis berdasarkan kejujuran, ingatan/dhobit, sanad/perawi seseorang demi seorang sehingga sampai kepada sahabat dan Rasulullah saw
    ii.        Berjaya mengumpulkan 600 000 hadis dalam kitab tersebut. Beliau mengumpulkannya selama 16 tahun
   iii.        Sebelum memasukkan hadis dalam kitabnya, berwuduk dan solat dua rakaat memohon taufiq daripada Allah swt

[1 x 2M =
2 Markah]


(iii)
Nama kitab karangan tokoh tersebut.                                         
Imam Ahmad :- Musnad Imam Ahmad
Imam Bukhari :- Sahih Bukhari

[1 x 2M =
2 Markah]

(c)
(i)
Nyatakan empat punca pencemaran udara                                          
1.    Pertambahan bilangan kenderaan
2.    Asap yang dikeluarkan oleh kilang
3.    Pembakaran terbuka
4.    Asap rokok

[4 x 1M =
4 Markah]


(ii)
dua usaha mengatasi masalah tersebut.
1.    Menganjurkan ceramah tentang kepentingan memelihara alam
2.    Menulis surat kepada pihak berwajib agar menyediakan kemudahan yang secukupnya.
3.    Memberikan cadangan kepada persatuan penduduk agar mengadakan gotong royong membersihkan kawasan
4.    Lain-laiin jawapan yang munasabah                             
[2 x 2M =
4 Markah]








…………………………………..SKEMA TAMAT…………………………………

1 comment:

  1. thanks cikgu... harris dari trganu :D

    ReplyDelete