1
|
B
|
21
|
Munafik
|
2
|
C
|
22
|
Muhson
|
3
|
D
|
23
|
Bunuh Diri
|
4
|
B
|
24
|
40 kali sebatan
|
5
|
D
|
25
|
Ahli Sunnah Wal Jamaah
|
6
|
A
|
26
|
Khurafat
|
7
|
D
|
27
|
Nahi Mungkar
|
8
|
C
|
28
|
Harta
|
9
|
B
|
29
|
Emosi
|
10
|
A
|
30
|
Hadis
|
11
|
B
|
31
|
Sahih Bukhari
|
12
|
D
|
32
|
Bidang Agama
|
13
|
A
|
33
|
Sejarah/tamadun
|
14
|
D
|
34
|
3 kali suci
|
15
|
B
|
35
|
Bayaran
|
16
|
A
|
36
|
Saidina Ali bin Abi Talib
|
17
|
C
|
37
|
Nyawa
|
18
|
C
|
38
|
Tamattuk
|
19
|
C
|
39
|
Ghanimah
|
20
|
A
|
40
|
Majlis Tahkim
|
Bahagian B
1.
|
(a)
|
(i)
|
Dua contoh khurafat yang masih diamalkan dalam
masyarakat Islam.
1. Membuang ancak
2. Memakai tangkal azimat
3. Mempercayai binatang-binatang tertentu membawa alamat
buruk
4. Jawapan yang
seumpamanya.
|
[2 x 1M =
2 Markah]
|
||||||||
|
|
(ii)
|
Dua langkah pihak berwajib bagi mengatasi perbuatan
khurafat.
1. Mengatakan ceramah kepada masyarakat tentang kesan
buruk khurafat
2. Memusnahkan kawasan/tempat khurafat
3. Mengenakan hukuman mengikut hukum Islam terhadap orang
yang melakukan khurafat
4.
Jawapan yang munasabah
|
[2 x 2M =
4 Markah]
|
||||||||
|
(b)
|
(i)
|
Seseorang itu diwaibkan bertaubat apabila melakukan
dosa/maksiat
|
[1 x 2M = 2 Markah]
|
||||||||
|
|
(ii)
|
Usaha yang boleh dilakukan kepada rakan anda yang
sentiasa melakukan kemungkaran.
1. Memberi nasihat agar meninggalkan perbuatan dosa
2. Mengajaknya menghadiri
majlis ilmu agama
3. Menhadiahkan kepadanya majalah/buku-buku agama
4. Lain-lain jawapan yang munasabah
|
[1 x 2M = 2
Markah]
|
||||||||
|
(c)
|
(i)
|
Pengasas ajaran Taslim ialah:
Haji Muhammad Syafie
|
[1 x 2M = 2
Markah]
|
||||||||
|
|
(ii)
|
Dua ciri kesesatan ajaran tersebut.
1.
Pengasas :
pemimpin yang maksum
2.
Diri batin
manusia : Allah, dan diri zahir manusia:nur Muhammad
3.
Alam bersifat
qadim (sediakala)
4.
Mentafsir
ayat al-Qur’an mengikut hawa nafsu
5.
Mengharuskan
zina melalui nikah batin
6.
Menolak
kewujudan hari kiamat, syurga dan neraka
7.
Solat secara niat tanpa rukun qauli (perkataan) dan
rukun fi’li (perbuatan)
|
[2 x 2M =
4 Markah]
|
||||||||
|
|
(iii)
|
Akibat mengamalkan ajaran sesat terhadap individu.
1.
Individu itu
akan rosak akidah
2.
Masa individu
itu akan terbuang
3.
Minda
individu itu akan tertutup
4. Kehidupan individu itu akan tidak stabil
|
[1 x 2M = 2
Markah]
|
||||||||
|
|
(iv)
|
Perbezaan pandangan ajaran Taslim dengan Bahai mengenai
isu alam.
|
[2 x 1M = 2
Markah]
|
||||||||
2.
|
(a)
|
(i)
|
Maksud sembelihan : Mematikan nyawa binatang yg halal dimakan dgn cara memotong urat Halkum & urat mere’nya/merih, menggunakan alat yg tajam dgn niat kerana Allah s.w.t |
[1 x 2M = 2
Markah]
|
||||||||
|
|
(ii)
|
Dua perkara makruh semasa sembelihan:
1.
menggunakan pisau yang
tumpul
2. menampakkan alat sembelihan kepada binatang yang hendak disembelih
3.
Tidak membaca bismillah
4.
Tidak menghala binatang yg disembelih ke arah bukan
kiblat
5.
Melakukan sembelihan di hadapan binatang yang lain
6. mematahkan leher binatang sebelum nyawanya hilang
|
[2 x 1M = 2
Markah]
|
||||||||
|
|
(iii)
|
Dua daripada perkara-perkara sunat korban
1. Menyebut nama Allah & selawat ke atas Nabi sprt membaca
Bismillah,Allahhu Akbar
2. menyembelih bahagian pangkal leher yg boleh memutuskan urat di kiri dan
kanan
3. binatang itu dibaringkan di atas rusuk kiri
4.
memutuskan 2 urat kiri
dan kanan supaya cepat mati
5. menggunakan alat yang paling tajam
6. Menyembelih binatang di siang hari
|
[2 x 2M =
4 Markah]
|
||||||||
|
(b)
|
(i)
|
Dua rukun Lian:
1. Suami
2. Isteri
3. Sumpah lian
|
[2 x 1M = 2
Markah]
|
|||||
|
|
(ii)
|
Kesan lian
terhadap suami
1.
Suami dapat mempertahankan kesucian
nasabnya
2.
Suami dapat mencari jalan penyelesaian
dengan cara adil dan diredai Allah
|
[1 x 2M = 2
Markah]
|
|||||
|
(c)
|
(i)
|
Dua peraturan mengambil anak angkat
1.
Haram membin atau membintikan anak angkat
kepada bapa angkat
2.
Batas-batas pergaulan anak angkat –
dianggap sebagai ajnabi / bukan muhram
3.
Harta pusaka – anak angkat tidak boleh
mempusakai harta pusaka keluarga angkat
|
[2 x 2M =
4 Markah]
|
|||||
|
|
(ii)
|
Dua hikmah
dilarang menasabkan (membinkan) kepada bapa angkat.
1.
Mengiktiraf keluarga bapa kandung dan
mengekalkan pertalian nasabnya.
2.
Memelihara hak anak angkat dalam mewarisi
harta pusaka bapa kandungnya.
3.
Menjaga batas pergaulan
4.
Memelihara hak wali nikah.
|
[2 x 2M =
4 Markah]
|
|||||
3.
|
(a)
|
(i)
|
Dua
sumbangan khalifah Usman bin Affan
1.
Menyumbang harta dan kekayaan untuk pertahanan negara
2.
Mengumpul dan membukukan al-Quran dalam satu naskhah
3.
Membesarkan angkatan tentera darat dan laut yang
memberi kesan kepada peluasan kuasa dan wilayah
|
[2 x 2M =
4 Markah]
|
|||||
|
|
(ii)
|
Kesan positif daripada kepimpinan Khulafa’ al-Rrasyidin
CORAK KEPIMPINAN
1.
Pemimpin negara merupakan ketua agama yang mendaulatka syariat
Islamiah
SIFAT PEMIMPIN
2.
Pemimpin negara hendaklah dipilih dari mereka yang
berakhlak serta berwawasan
EKONOMI
3.
Dasar ekonomi negara digubal secara adil bagi
mewujudkan kesetabilan rakyat
SOSIAL
4.
Ilmu pengetahuan diberi perhatian yang penting sama ada
ilmu aqli mahupun naqli. Rakyat diberi layanan yang sma rata. Kebajikan
diberi keutamaan terutama golongan fakir dan miskin
PERTAHANAN
5.
Pertahanan
negara diberi keutamaan bagi memastikan negara bebas dari serangan
luar
|
[1 x 2M =
2 Markah]
|
|||||
|
|
|
-
HAMKA
-
As-Sayyid Jamaluddin
al-Afghani
|
|
|||||
|
(b)
|
(i)
|
Nyatakan dua sifat peribadi tokoh
|
[2 x 1M =
2 Markah]
|
|||||
|
|
(ii)
|
Kesan pemikiran tokoh tersebut terhadap masyarakat
-
HAMKA
1.
Menubuhkan
Persatuan Hindia Timur untuk memberi bimbingan Islam kepada jemaah haji Indonesia
di Makkah
2.
Beliau telah mendidirkan Kolej Muballighin pada tahun 1935-
untuk mendidik masyarakat
3.
Banyak
hasil karya yang dihasilnya bertujuan untuk
menyampaikan mesej
dakwahnya.Seperti At-tafsir Al-Azhar
4.
Penerbitan
majalah dan akhbar seperti Akbar Merdeka dan majalah Pemandangan
-
As-Sayyid Jamaluddin
al-Afghani
1.
penggerak
utama dalam perjuangan menentang penjajah;
2.
telah
mengubah pemikiran rakyat kepada kemajuan berfikir
3.
penyelewengan
agama dalam masyarakat dapat diperbetulkan
4.
Masyarakat
Islam bertambah maju dalam bidang pendidikan.
|
[2 x 2M =
4 Markah]
|
|||||
|
(c)
|
(i)
|
Empat adab ketika menziarahi jenazah
1.
Berdoa supaya jenazah mendapat keampunan
2.
Mengucapkan takziah kepada keluarga
3.
Menunaikan solat jenazah
4.
Memberi pertolongan kepada keluarga jenazah dalam
urusan pengkebumiaan
5.
Disunatkan membaca al-Quran dan berdoa
6.
Mengucapkan kata-kata yg boleh meringankan perasaan
dukacita
7.
Menyuruh mereka bersabar di atas ujian Allah
8.
Melahirkan perasaan dukacita kepada warisnya
|
[4 x 1M =
4 Markah]
|
|||||
|
|
(ii)
|
Dua tindakan yang perlu anda lakukan untuk menanganinya
1. Menegurnya agar tidak membuat bising
2. Mengajaknya membantu keluarga jenazah
3. Memberikan nasihat tentang adab-adab ziarah jenazah
|
[2 x 2M =
4 Markah]
|
|||||
4.
|
(a)
|
(i)
|
Dua faktor kemerosotan tamadun Islam zaman kerajaan
Bani Abbasiyah.
1.
kelemahan pemerintahan
hingga menyebabkan golongan Turki dan Parsi campur tangan;
2.
perpecahan
wilayah-wilayah;
3.
perebutan kuasa dan
serangan dari luar;
4.
kegawatan ekonomi;
5.
perselisihan aliran
fahaman keagamaan.
|
[2 x 2M =
4 Markah]
|
|||||
|
|
(ii)
|
Jelaskan kepentingan mempelajari kemerosotan tamadun
Islam pada zaman kerajaan Abbasiyah.
1. Supaya sentiasa berwaspada terhadan anasir-anasir yang menjatuhkan
sesebuah negara
2. Agar kita sentiasa bersatu pada
3. Agar rakyat sentiasa taat dan patuh pada syariat Allah
4. Agar tidak terpengaruh dengan keduniaan semata-mata
sehingga melupakan akhirat.
|
[1 x 2M =
2 Markah]
|
|||||
|
(b)
|
(i)
|
Nyatakan dua sifat peribadi tokoh
|
[2 x 1M =
2 Markah]
|
|||||
|
|
(ii)
|
Bukti kesungguhan dan ketelitian tokoh tersebut
terhadap hadis
1. Imam Ahmad bin Hanbal
i.
Berpegang teguh kepada hadis sehingga tidak
menggunakan hadis Dha’if
ii.
Sangat berhati-hati memilih hadis yg berhubung kait
dengan masalah halal dan haram sama ada dari segi matan atau sanadnya
2. Imam Bukhari
i.
Sangat berhati-hati
memeriksa semua perawi hadis. Keutamaan perawi hadis
berdasarkan kejujuran, ingatan/dhobit, sanad/perawi seseorang demi
seorang sehingga sampai kepada sahabat dan Rasulullah saw
ii.
Berjaya mengumpulkan 600 000 hadis dalam kitab
tersebut. Beliau mengumpulkannya selama 16 tahun
iii.
Sebelum memasukkan hadis dalam kitabnya, berwuduk dan
solat dua rakaat memohon taufiq daripada Allah swt
|
[1 x 2M =
2 Markah]
|
|||||
|
|
(iii)
|
Nama kitab karangan tokoh tersebut.
Imam Ahmad :- Musnad Imam Ahmad
Imam Bukhari :- Sahih Bukhari
|
[1 x 2M =
2 Markah]
|
|||||
|
(c)
|
(i)
|
Nyatakan empat punca pencemaran udara
1. Pertambahan bilangan kenderaan
2. Asap yang dikeluarkan oleh kilang
3. Pembakaran terbuka
4. Asap rokok
|
[4 x 1M =
4 Markah]
|
|||||
|
|
(ii)
|
dua usaha mengatasi masalah tersebut.
1. Menganjurkan ceramah tentang kepentingan memelihara
alam
2. Menulis surat kepada pihak berwajib agar menyediakan
kemudahan yang secukupnya.
3. Memberikan cadangan kepada persatuan penduduk agar
mengadakan gotong royong membersihkan kawasan
4. Lain-laiin jawapan yang munasabah
|
[2 x 2M =
4 Markah]
|
|||||
…………………………………..SKEMA TAMAT…………………………………
thanks cikgu... harris dari trganu :D
ReplyDelete