PENGENALAN MATA PELAJARAN PENDIDIKAN ISLAM PENILAIAN
MENENGAH RENDAH (P.M.R.)
1. Pastikan murid menerima kertas soalan Pendidikan Islam
P.M.R. kod kertas
45/1.
2. Masa menjawab selama 2 jam.
3. Baca arahan dengan teliti.
4. Kertas soalan mengandungi dua bahagian. Bahagian A dan Bahagian B.
5. Calon hendaklah menjawab satu soalan sahaja daripada
soalan Bahagian A.
(Pilih antara
Soalan 1 atau 2)
6. Semua soalan Bahagian B wajib dijawab.
7. Semua jawapan hendaklah ditulis dalam buku jawapan yang
disediakan.
8. Jawapan boleh menggunakan tulisan jawi atau rumi.
9. Pengurusan masa
Soalan 1
atau 2 - 20 minit.
Soalan 3 - 20 minit
Soalan 4 - 20 minit
Soalan 5 - 20 minit
Soalan 6 - 20 minit
-
Peruntukan masa 20 minit untuk membaca arahan soalan dan
menyemak
semula jawapan
anda.
TEKNIK MENJAWAB SOALAN PEPERIKSAAN PENDIDIKAN ISLAM PMR
(A) JENIS-JENIS
SOALAN
ARAS RENDAH
Soalan yang memerlukan jawapan
berbentuk pengetahuan atau fakta.
Contoh:
- Senaraikan empat rukun wudhu’.
- Nyatakan pengertian malaikat.
- Namakan empat malaikat berserta tugas masing-masing.
ARAS SEDERHANA
Soalan yang memerlukan jawapan
berbentuk pemahaman
Contoh:
- Jelaskan dua syarat sah solat qasar.
- Jelaskan dua kelebihan orang yang berilmu.
- Jelaskan dua pengorbanan Muhajirin dan Ansar dalam peristiwa Hijrah.
ARAS TINGGI
Soalan yang memerlukan kemahiran
berfikir.
Contoh:
- Cadangkan dua langkah untuk mewujudkan perpaduan di kawasan tempat tinggal anda.
- Nyatakan hukum bagi situsi berikut.
- Ahmad menunaikan solat Isya’ dengan tayammum solat Maghrib.
- Rahim berwudhu’ tanpa memasukkan air ke dalam hidungnya.
- Terangkan dua kesan beriman kepada rasul.
- Jelaskan tiga faedah berfikir tentang keindahan alam ini.
- Huraikan proses kejadian hujan menurut al-Quran.
- Kawan-kawan anda datang ke rumah anda pada cuti persekolahan. Bagaimanakah anda melayani mereka.
- Jelaskan perbezaan di antara solat Jumaat dan Solat Hari Raya.
- Keruntuhan akhlak remaja Islam semakin membimbangkan. Apakah implikasi daripada gejala di atas terhadap masyarakat Islam masa kini.
(B) KATA KUNCI
SOALAN DAN CARA MENJAWAB.
·
Pengetahuan
§ Apakah
§ Nyatakan
§ Namakan
§ Senaraikan.
§ Berikan.
§ Siapakah.
·
Pemahaman
§ Jelaskan
§ Terangkan
§ Susunkan
(Hafazan)
§ Berikan
ciri.
§ Perbandingan.
§ Mengapakah.
·
Aplikasi
§ Cadangkan
§ Berikan
langkah-langkah
§ Nyatakan
faktor-faktor.
§ Jelaskan
akibat.
§ Gambaran
masa depan.
§ Banding
beza.
§ Berikan
pendapat/ hujah/ bukti
·
Analisis
§ Tiada
(C) CARA MENJAWAB
1.
Bagi soalan yang kata kuncinya:
- Apakah
/ nyatakan / namakan / senaraikan / berikan / siapakah.
- Jawapan
adalah berbentuk fakta.
Contoh:
i. Senaraikan
empat rukun wudhu’.
Jawapan: Empat rukun wudhu’:
a.
Niat
b.
Membasuh
muka.
c.
Membasuh
tangan hingga ke siku.
d. Menyapu
air di kepala.
ii. Apakah
gelaran Saidatina Aisyah r.a.
Jawapan: Gelaran
Saidatina Aisyah r.a. ialah al-Humaira’
iii. Nyatakan
nama empat sahabat yang digelar Khulafa’ Al-Rasyidin.
Jawapan: Sahabat yang
digelar Khulafa’ al-Rasyidin.
a.
Saidina Abu Bakar As-Siddiq r.a.
b.
Saidina Umar al-Khatab r.a.
c.
Saidina Uthman bin Affan r.a.
d.
Saidina Ali bin Abi Talib r.a.
2.
Bagi soalan yang kata kuncinya:
- Jelaskan /
terangkan / susunkan / berikan ciri / bandingkan.
- Jawapan adalah berbentuk
fakta yang memerlukan penerangan yang
ringkas.
Contoh:
i.
Jelaskan dua syarat sah solat Qasar.
Jawapan: Dua syarat sah solat Qasar ialah:
a. Perjalanan lebih dua marhalah.
b. Musafir dengan tujuan baik.
c.
Solat yang empat rakaat sahaja.
ii.
Terangkan dua pengorbanan Muhajirin dan Ansar
dalam peristiwa Hijrah.
Jawapan:
MUHAJIRIN
|
ANSAR
|
Sanggup
meninggalkan kaum keluarga, harta benda dan tanahair
|
Sanggup
memberi bantuan harta, jiwa raga dan tenaga untuk Islam
|
iii.
Terangkan dua cara bagi bagi melahirkan rasa
bersyukur kepada Allah S.W.T.
Jawapan: Dua cara bagi melahirkan rasa bersyukur kepada Allah S.W.T:
a. Amali - Menggunakan nikmat dengan baik dan
bermanfaat.
b. Lisan - Memuji Allah S.W.T. seperti ucapan alhamdulillah.
c. Hati - Meyakini bahawa nikmat yang
diterima
kurniaan Allah S.W.T. yang akan disoal
pada hari
akhirat.
3. Bagi
soalan yang kata kuncinya:
- Cadangkan
/ berikan / nyatakan langkah / jelaskan faktor /
terangkan akibat / banding beza / berikan
pendapat / kemukakan
hujah / terangkan bukti / nyatakan hukum dan
alasan / nyatakan
situasi.
- Jawapan
memerlukan penerangan / idea baru / bukti / hujah yang
kukuh atau
menjelaskan cara penyelesaian sesuatu masalah /
situasi
/ hukum.
Contoh:
i.
Nyatakan hukum bagi situasi berikut :
a.
Kamal solat fardhu Subuh tetapi tidak yakin masuk waktu.
Jawapan: Hukum: Tidak sah
b.
Khatib membaca khutbah tanpa berselawat ke atas nabi
Muhammad S.A.W.
Jawapan: Hukum: Tidak sah
ii.
Nyatakan istilah bagi setiap ibadah dalam situasi
berikut:
Karim yang uzur
akibat kemalangan mendirikan solat Jumaat dengan duduk di atas kerusi.
Jawapan: Solat sakit secara duduk.
iii. Saidatina Aisyah r.a. adalah wanita
contoh kepada kaum muslimah untuk kejayaan dunia dan akhirat.
Senaraikan
perkara yang wajib diteladani daripadanya.
Jawapan: Perkara yang wajib diteladani daripada Saidatina Aisyah r.a
a.
Isteri yang solehah.
b. Muslimah yang taat kepada Allah S.W.T.
c. Ibu tiri
yang baik.
iv.
Azman suka bercakap bohong, menipu, membuang masa dengan
perkara yang tidak berfaedah dan malas menunaikan solat.
Mengapakah anda perlu menjauhi
rakan yang bersikap demikian.
Jawapan: Kita perlu menjauhi rakan yang
bersikap demikian kerana
a. Mengelak terpengaruh dengan akhlak buruk.
b. Rakan tersebut akan mendorong perkara buruk
atau tidak baik.
c. Rakan tersebut lebih
mementingkan diri sendiri.
v.
Terangkan dua bukti Khalid al-Walid adalah seorang
pejuang yang sejati.
Jawapan: Dua bukti Khalid al-Walid adalah seorang pejuang
yang sejati.
a. Selepas memeluk Islam, sentiasa memimpin tentera Islam menghadapi musuh.
b. Menerima arahan Khalifah Saidina Umar r.a. untuk meletak jawatan sebagai
panglima perang dengan hati terbuka.
c.
Merasa rendah diri apabila tidak dapat mati syahid.
TEKNIK UNTUK MENDAPAT MARKAH YANG BAIK
(A) CARA PENULISAN JAWAPAN
1. Jawapan hendaklah menepati kehendak
soalan.
Contoh:
Nyatakan dua syarat
beristinjak dengan menggunakan benda kesat.
[4 markah]
Jawapan: a. Alat yang digunakan mestilah suci, iaitu bersih dan
kering.
b. Najis belum kering.
c. Najis yang keluar tidak meleleh.
[2X2m=4m]
2. Jawapan hendaklah
berdasarkan pada markah yang disediakan.
Contoh:
1. Nyatakan maksud as-Samiyat. [2
markah]
2. Jelaskan kepentingan takbir hari
raya. [4 markah]
3. Senaraikan empat golongan asnaf
yang berhak menerima zakat. [4 markah]
4. Terangkan dua kesan beriman
kepada hari kiamat. [4 markah]
3. Jawapan bagi
soalan perbezaan/ perbandingan, murid digalakkan
menulis jawapan dengan membuat jadual.
Contoh:
Jelaskan dua
perbezaan antara malaikat dengan manusia. [4
markah]
Jawapan:
Malaikat
|
Manusia
|
Dijadikan
daripada cahaya.
|
Dijadikan daripada tanah.
|
Tidak berjisim
|
Berjisim
|
4. Menulis
jawapan hendaklah mengikut keutamaan mengenai fakta
khususnya fakta
tentang syarat wajib dan rukun.
Contoh:
i. Nyatakan empat
kewajipan orang Islam ke atas jenazah. [4 markah]
Jawapan: Empat
kewajipan orang Islam ke atas jenazah
a. Memandikan.
b. Mengkafankan.
c. Menyembahyangkan.
d. Mengkebumikan.
ii. Senaraikan empat
rukun solat jenazah.
Jawapan: Empat
rukun solat jenazah
a. Niat.
b. Berdiri bagi
yang berkuasa.
c. Empat kali
takbir.
d. Membaca surah
al-Fatihah.
(B) PEMILIHAN SOALAN
1.
Baca dan hayati kehendak semua soalan.
2. Pilih soalan
dan rangka jawapan.
3. Gariskan kata
tugas di setiap soalan supaya jawapan tidak terpesong.
4. Jawab soalan
yang mudah terlebih dahulu, sebelum bertukar soalan
yang susah.
5. Jawab semua
soalan yang diminta, semak sebelum menghantar buku
jawapan.
(C) PEMAHAMAN
KEHENDAK SOALAN
1. Baca dan
fahami kata tugas dan fakta soalan. Gariskan kata tugas/ kata
kunci soalan
supaya tidak terpesong (gariskan).
Contoh:
Nyatakan tiga hikmah menunaikan solat
secara berjamaah.
Kata tugas Fakta
2. Utamakan
memberi jawapan mengenai perkara yang berkaitan dalam
kehidupan
seharian. Kemudian, barulah memberikan jawapan yang
mempunyai
kaitan dengan Allah S.W.T. atau hari akhirat.
Contoh:
Jelaskan dua
hikmah puasa. [4 markah]
Jawapan: a. Menjaga kesihatan tubuh badan.
b. Menbentuk disiplin diri.
c. Menanam sifat ikhlas/ jujur/
amanah.
d.
Mendapat pahala/ dikasihi Allah S.W.T./ dirahmati/
diredhai/ mendapat hidayah.
3.
Bagi soalan yang berbentuk respond terbuka (soalan umum), jawapan
hendaklah dijawab meliputi semua aspek yang
munasabah/ dikehendaki.
Contoh:
i. Terangkan cara bersyukur kepada
Allah S.W.T.
Jawapan: Cara bersyukur kepada Allah S.W.T. ialah:
a. Melalui lisan : membaca al-Quran/ zikir/
mengucapkan alhamdulilah.
b. Melalui perbuatan : mendirikan solat/ sedekah/
zakat/ mengajar ilmu.
c. Melalui hati : sabar/ qanaah/ zuhud/
redha/
ikhlas.
ii. Nyatakan dua kesan
negatif perpecahan terhadap umat Islam.
Jawapan: Dua kesan negatif ialah:
a. Masyarakat
Islam menjadi kucar kacir/ mundur/ kacau bilau.
b. Masyarakat
Islam mudah dijajah oleh musuh Islam.
c. Pembangunan
sukar dilaksanakan dalam negara.
4. Bagi soalan yang berbentuk respon tertutup (soalan
khusus) jawapan
hendaklah
berdasarkan aspek tertentu.
Contoh:
i. Nyatakan fokus perjuangan
Rasulullah S.A.W. di Mekah.
Jawapan: Fokus perjuangan Rasulullah S.A.W. di Mekah ialah:
a. Membetulkan akidah masyarakat Mekah.
b. Membaiki akhlak masyarakat.
ii. Nyatakan dua kepentingan
fardhu kifayah kepada individu.
Jawapan: Dua kepentingan fardhu kifayah kepada individu:
a.
Mahir dan pakar dalam sesuatu bidang ilmu dan
kemahiran.
b.
Rajin dan bersungguh-sungguh menuntut ilmu
pengetahuan.
c.
Melahirkan individu Muslim yang berilmu dan
beramal.
d.
Dapat membantu mempertingkatkan kemajuan diri ke
tahap yang lebih tinggi.
5. Bagi
soalan yang berbentuk hikmah, murid hendaklah memberi jawapan
yang berupa kebaikan.
Contoh:
Jelaskan dua hikmah
menghormati ibu bapa.
Jawapan: Dua hikmah/ kelebihan/ kebaikan/ ganjaran menghormati ibu
bapa:
a. Mendapat keredhaan/ rahmat/ keampunan
Allah S.W.T.
b. Dihormati
dan dikasihi oleh manusia.
c. Memperolehi
kebahagiaan dunia dan akhirat.
d. Jiwanya tenang/ tenteram/ disayangi
ibu bapa.
6. Bagi soalan berbentuk kesan, jawapan hendaklah
menerangkan hasil
kebaikan/ keburukan daripada perbuatan/
tindakan yang dilakukan oleh
seseorang.
Contoh:
Terangkan dua kesan amalan
sedekah ke atas pemberi.
Jawapan: Dua kesan amalan sedekah ke atas pemberi ialah:
a. Melatih
diri kepada sifat pemurah.
b. Memberi
motivasi kepada sifat suka membantu orang lain.
c. Dimurahkan
rezeki/ rezeki diberkati/ rezeki bertambah.
7. Bagi soalan berbentuk akibat/ memberi jawapan kesan
buruk sahaja.
Contoh:
Terangkan dua akibat
sekiranya anda gagal menguasai pelbagai bidang ilmu.
Jawapan: Dua akibat sekiranya gagal menguasai pelbagai bidang ilmu.
a. Tidak berjaya dalam kehidupan.
b.
Hidup tidak tenteram/ terumbang ambing.
c. Dipandang hina oleh masyarakat.
8. Bagi soalan
yang berbentuk faktor/ punca/ sebab ianya mempunyai
maksud atau jawapan yang sama.
Contoh:
i. Terangkan dua punca berlakunya
keruntuhan moral dalam masyarakat
Islam kini.
Jawapan: Dua punca keruntuhan moral dalam masyarakat kini ialah:
a. Iman yang lemah/ rapuh.
b. Jahil ajaran agama/ cetek ilmu agama.
c. Kurang penghayatan agama.
d. Kurang
perhatian daripada ibu bapa.
e. Pengaruh
rakan yang berakhlak buruk.
ii. Nyatakan dua sebab yang
mewajibkan seseorang mandi wajib.
Jawapan: Dua sebab yang mewajibkan seseorang mandi waib ialah:
a. Haid
b. Nifas
c. Wiladah
d. Bersetubuh
e. Keluar air mani
f. Mati selain mati syahid
iii.
Nyatakan dua faktor kejayaan Saidina Abu Hurairah r.a dalam
periwayatan hadis.
Jawapan: Dua faktor kejayaan Saidina Abu
Hurairah r.a. dalam
periwayatan hadis:
a. Rajin menghadiri majlis ilmu yang disampaikan.
b. Ketekunan
menyampaikan hadis yang dipelajari.
c. Sentiasa
mendampingi Rasulullah S.A.W.
d. Keberkatan doa Rasulullah S.A.W.
9. Bagi soalan berbentuk ‘pengertian’. Bagi menjawab
soalan ini murid
hendaklah
menerangkan dengan tepat sesuatu pengertian berdasarkan
istilah syarak.
Contoh:
Nyatakan pengertian puasa.
Jawapan: Puasa ialah menahan diri daripada perkara yang
membatalkan puasa /
dari terbit fajar hingga terbenam
matahari / beserta
niat.
10. Soalan berbentuk ‘huraikan’. Soalan tersebut
memerlukan jawapan
yang agak panjang.
Contoh:
Huraikan
dua keadaan masyarakat Madinah sebelum Rasulullah S.A.W. membentuk negara
Islam pertama.
Jawapan: Dua keadaan tersebut ialah:
a. Masyarakat hidup dalam keadaan kucar
kacir.
b. Hidup berpecah belah.
c. Masyarakat
sering bergaduh/ berperang sesama sendiri.
d. Puak
Yahudi selalu melaga-lagakan dan menimbulkan fitnah terhadap puak Arab.
11. Bagi soalan berbentuk cadangan/ cara/ langkah/
pendapat yang
memerlukan
murid memberi idea baru bagi
menyelesaikan masalah.
Contoh:
i. Adik perempuan anda yang berusia
satu tahun terkencing di atas lantai.
Terangkan cara menyuci najis tersebut.
Jawapan: Cara menyucikan najis tersebut ialah lapkan najis terlebih
dahulu kemudian dibersihkan dengan air
mutlak sehingga
hilang bau, warna dan
rasa.
ii. Beri dua cadangan anda
untuk menghapuskan gejala berjudi dikalangan
umat Islam.
Jawapan: Dua cadangan tersebut ialah:
a. Melaporkan kepada pihak berkuasa.
b. Menutup pusat-pusat hiburan/
perjudian.
c. Mendenda/
mengambil tindakan undang-undang ke atas umat Islam yang berjudi.
12. Bagi soalan menjawikan teks. Jawapan hendaklah
mengikut ejaan
daftar jawi
terkini dan tulisan dapat dibaca dan boleh difahami.
Contoh:
1. Tulis perkataan bergaris mengikut
nombor dalam petikan di bawah menggunakan tulisan jawi.
|
Jawapan:
2. Tulis petikan di bawah
menggunakan tulisan jawi.
|
Jawapan.
13. Soalan
berbentuk menyatakan hukum dan alasan.
- Hukum yang diberi mestilah tepat atau membawa maksud yang sama.
- Dua jawapan berbeza tidak diterima.
- Hukum salah, alasan betul, tiada markah.
- Hukum betul, alasan salah, ada markah.
14. Bagi soalan berbentuk perbandingan dan perbezaan.
- Perbezaan hendaklah sama dari segi ciri.
- Jika ada perbezaan, tetapi jawapan salah satu salah, masih mendapat
markah bagi jawapan yang betul.
- Digalakkan membuat jadual perbezaan.
15. Bagi soalan
sirah/ riwayat hidup.
- Merangkumi nama penuh, gelaran, tempat dan tarikh lahir, latar belakang kehidupan keluarga, tarikh wafat, umur wafat dan tempat dikebumikan.
Contoh:
Nyatakan secara ringkas riwayat
hidup Bilal bin Rabah.
Jawapan: i. Hamba kepada Umaiyah bin Khalaf.
ii. Berbangsa Habsyi (berkulit
hitam).
iii. Lahir pada tahun 43 sebelum
hijrah.
iv. Penganut Islam yang pertama dari
kalangan hamba.
v. Menjadi tukang azan/ muazzin pada
zaman Rasulullah S.A.W.
vi. Meninggal
dunia pada tahun 20 Hijrah, dalam usia 63
tahun di Damsyik.
(D) CARA PENULISAN DAN PERSEMBAHAN JAWAPAN YANG BAIK.
1. Jawapan mempunyai pendahuluan/ kepala soalan/ kata
kunci dan
digariskan.
2. Menomborkan atau meletakkan simbol di setiap isi
jawapan.
Contoh:
Nyatakan
dua contoh perbuatan perempuan yang menyalahi fitrah.
Jawapan: Dua contoh perbuatan yang menyalahi
fitrah ialah:
a.
Memakai pakaian menyerupai lelaki.
b.
Berkelakuan seperti lelaki (tomboy).
c. Salah laku seks (lesbian).
3. Menulis jawapan lebih daripada yang diminta.
Contoh:
Nyatakan
dua cara bersuci selain berwudhuk.
Jawapan: Dua cara bersuci selain berwudhuk
ialah:
a. Tayamum
b. Istinjak
c. Mandi
d. Samak
e. Sertu.
4. Bahasa yang
digunakan tidak terlalu tinggi, tidak menggunakan istilah/
dialek (loghat) bahasa negeri yang tidak
difahami. Gunakan bahasa baku
yang standard.
5. Tulisan tidak
terlalu kecil atau huruf sambung yang sukar dibaca.
6. Hendaklah
langkau atau selang sekurang-kurangnya tiga baris
dalam buku jawapan sebelum menulis jawapan bagi nombor
soalan yang
baru.
7. Tulisan
hendaklah terang, jelas dan boleh dibaca. Elakkan daripada
mengunakan ejaan
singkatan yang sukar difahami. Tulis jawapan
dengan kemas dan teratur.
8. Tulis jawapan
dalam bentuk huraian ringkas bukan berbentuk karangan
atau esei.
(E) KESILAPAN YANG SERING DILAKUKAN OLEH MURID.
1.
Tidak menulis nombor soalan/ bertukar nombor soalan.
2.
Ikat kertas tidak mengikut susunan.
3.
Tulis jawapan melebihi garisan yang dibenarkan (kiri dan
kanan).
4.
Merayu
kepada pemeriksa.
5.
Menulis
jawapan dalam bentuk esei/ menulis beberapa fakta dalam satu ayat/ perenggan
(soalan pengertian).
6.
Menulis jawapan dalam bentuk fakta/ isi bagi soalan
pengertian/ maksud.
7.
Menulis jawapan yang sama maksud.
8.
Kurang
cermat membaca soalan/ membaca soalan sekali sahaja.
9.
Memberi
jawapan kurang daripada yang dikehendaki.
10.
Elakkan menyalin soalan tanpa jawapan. Tuliskan apa-apa
jawapan yang dikira munasabah.
11.
Elakkan mengulangi soalan sebagai jawapan.
Contoh:
Antara golongan yang berhak menerima
zakat ialah fakir dan miskin.
Nyatakan
empat golongan lain yang berhak menerima zakat.
Jawapan: Golongan yang berhak menerima zakat
selain fakir dan
miskin ialah:
a. Hamba.
b. Muallaf.
c. Musafir.
d. Fisabilillah.
e. Orang yang berhutang.
f. Amil.
Thankyou ustaz :))
ReplyDeleteAssalamualaikum..massa al-koir ya ustaz
ReplyDeleteterima kasih USTAZ ...
ReplyDeleteSalam ustaz..soalan yang berkata kunci huraikan, terangkan dan jelaskan memerlukan jawapan yang mempunyai isi dan huraian...
ReplyDeleteassalamualaikum ustaz, kalau dia suruh nyatakan dalil naqli nak buat mcm mane, sy dah tak ingat
ReplyDelete