Sunday, July 17, 2011

BERSUKAN DENGAN PENUH ADAB

       Selamat bersukan ustaz ucapkan kepada semua pelajar yang terlibat terutama kepada atlit rumah sukan masing-masing khususnya lagi kepada atlit rumah sukan Tun Fatimah. Ustaz juga mengucapkan tahniah kepada pelajar-pelajar (Islam) yang menutup aurat dan menjaga kehormatan diri dengan tidak memakai pakaian yang ketat dan mencolok mata. Walaupun begitu masih ada beberapa orang yang masih degil, kadang-kadang menyelinap dalam kelompok pelajar lain membuka aurat dengan alasan panas, gatal dan lain-lain.
     Sebenarnya tiada alasan bagi seorang muslimah mengengkari arahan Allah ini. Dengan segala nikmat kesihatan dan rezeki yang Allah bagi jugalah kita mempunyai tenaga dan upaya untuk bersukan, jika Allah mentaqdirkan kita sakit, mana mungkin kita boleh berlari , melontar peluru dan lain-lain. Jika Allah mentaqdirkan kita kehilangan anggota badan dalam kemalangan dan sebagainya, kita juga tidak akan mampu bersukan. Maka, bersyukurlah nikmat kesihatan yang diberi Allah, dengan menuruti setiap perintahNya. Carilah keredhaan Allah lebih daripada keredhaan manusia, kerana keredhaan Allah meliputi dunia dan akhirat, sedangkan keredhaan manusia hanya di dunia sahaja. Kita semua akan berhadapan dengan Allah atas segala perkara yang kita lakukan sama ada baik atau jahat.

Oleh itu, segala baik dan buruk kitalah yang akan menanggungnya, bukannya manusia yang menyuruh kita membuka aurat dan memakai pakaian menjolok mata. Harap semua pelajar boleh ambil perhatian.

No comments:

Post a Comment