Pages
Tuesday, June 28, 2011
SESI MOTIVASI TING. 5
Bersama pensyarah cemerlang, ramai pelajar menangis bila bercakap soal ibubapa, pengorbanan dan kesusahan mereka menbesarkan kita. Namun , tidak ramai yang menangis bila bercakap soal penderhakaan terhadap Allah, padahal Allahlah yang menciptakan dan memberikan rezeki kepada kita termasuklah ibu bapa kita. Kenapa ya?
WAHAI PELAJARKU, JANGAN TINGGAL SOLAT
Wednesday, June 22, 2011
CARA MENGINGATI FAKTA/ISI PENTING SESUATU TAJUK
- Baca tajuk sekurang-kurangnya dua kali
- Fahami perkara/isi yang hendak disampaikan
- Ambil kertas kajang(sama dilipat menjadi kecil atau ambil kertas kosong)
- Tuliskan isi-isi penting pada muka pertama.
- Baca semula isi-isi penting yang telah ditulis dan fahami
- Sebaik-baiknya gunakan ayat sendiri.
- Ulang membaca apa yang anda tulis sebanyak dua kali.
- Tulis semula isi-isi penting tersebut dengan tulisan yang cantik dan kemas ( sebaik-baiknya dalam bentuk kad atau kertas kajang yang boleh dibawa kemana-mana)
- Jika anda lupa, boleh lihat buku rujukan utama.
- Anda tidak perlu menghafalnya, yang penting ulangi membaca nota kad tadi pada tempat dan masa berikut:
- Ketika menungggu bas.
- Ketika guru tiada dalam kelas
- Sebelum tidur
- Selepas makan
- Selepas solat
- Semasa di kantin
- Sebelum sesi persekolahan bermula
- Selepas sesi persekolahan berakhir
- Di dalam bas
- Anda juga boleh menggunakan kad atau nota tersebut sebagai bahan untuk bersoaljawab dengan rakan-rakan.
- Tetapkan suatu masa dalam sehari (di sekolah), sekurang-kurangnya 5-10 minit sebagai sesi kuiz anda bersama rakan-rakan (syudy group) yang tidak melebihi 5 -6 orang.
- Masa tersebut boleh dijadualkan secara tetap. Sesi 10 minit ini sangat penting untuk anda mengukuhkan ingatan anda terhadap isi pelajaran.
- Sebaik-baiknya sebelum bermula waktu persekolahan ( sebelum waktu pertama) atau semasa rehat. Jangan mengambil masa terlalu lama untuk makan, 10 minit sudah memadai.
- Sesi ini boleh dijalankan di kantin ketika menikmati hidangan atau di pondok rehat .
SELAMAT MENCUBA!
Tuesday, June 21, 2011
BAGAIMANA MEMBUAT NOTA SEMASA MENDENGAR PENGAJARAN (DALAM KELAS)
- Dengar dengan teliti pengajaran guru. Isi-isu penting dapat dikesan bukan sahaja dengan sebutan ,bahkan juga riak wajah guru.
- Baca dahulu topik yang akan diajar.
- Jangan salin semua yang disebut oleh guru. Salin maklumat penting sahaja seperti definisi, senarai , formula dll.
- Tulisan perlu kemas dan senang dibaca. Sekiranya tulisan tidak cantik, salin semula.
- Gunakan simbol atau ringkasan perkataan. (dalam nota sahaja, bukan dalam peperiksaan)
- Gunakan ayat sendiri
- Langkau garis dan guna kaedah nombor (bukan seperti membuat karangan)
- Tandakan perkara yang penting (yang diberi penekanan yang lebih oleh guru) dengan garisan merah atau simbol bintang dll.
- Jika tertinggal, jangan bertanya rakan,kerana akan mengganggu konsentrasi proses pendengaran. Semak semula selepas kelas.
- Jika ingin membuat idea tambahan mengenai sesuatu idea , tinggalkan ruangan kosong dalam nota anda
- Catat apa yang guru tulis di papan putih.
- Tuliskan nota dalam pelbagai warna ( biasanya merah , hitam , biru)
- Sediakan suatu ruangan kosong (jarak 4-5 cm) disebelah kiri dan kanan nota anda untuk membuat nota tambahan dan mencatat kata kunci.
- Semak nota secepat mungkin. Seelok-eloknya pada hari yang sama untuk membuat tambahan, pembetulan atau pengubahsuaian.
- Jika diizinkan guru, anda juga boleh membawa pita rakaman.
Kata Kunci (dibuat kemudian) | Nota yang dicatat semasa pengajaran dalam kelas | Nota Tambahan (dibuat semasa membaca buku lain(rujukan) |
| | |
Monday, June 20, 2011
KEMAHIRAN KEIBUBAPAAN-TING. 5 BAB IBADAH
BEBERAPA PERKARA KHURAFAT BERKAITAN KEMATIAN
Sunday, June 19, 2011
TEKNIK BELAJAR DALAM KELAS
MASALAH-MASALAH PELAJAR MENDENGAR DALAM KELAS
- Tidak memberi perhatian penuh.
- kurang berminat
- Pelajar berbual dalam kelas
- Anggap pelajaran payah/susah
- Suka berkhayal
- Pelajar dalam keadaan sedih dan marah
- Kurang perbendaharaan
- Pelajar tidak dapat mengenal pasti fakta/isi penting
- Suara penyampai kurang jelas/kurang fasih
- Tidak minat dengan guru yang mengajar.
- Berikan tumpuan
- Tingkatkan minat
- Jangan berbual
- Jangan bermain/bergurau ketika guru mengajar
- Kemukakan soalan sekiranya tidak faham
- Berikan tumpuan pada bahan pelajaran yang diterangkan
- Kekalkan minda terbuka, jangan ada perasaan buruk kepada guru
- Elakkan mengkritik guru yang sedang memberi penjelasan
- Buat nota dengan ayat sendiri
- Membaca terlebih dahulu supaya anda dapat memahami yang yang diterangkan
Saturday, June 18, 2011
BERAMAL JARIAH TIDAK SEMESTINYA OLEH ORANG KAYA SAHAJA
"Kamu sekali-kali tidak sampai kepada kebajikan (yang sempurna), sebelum kamu menafkahkan sehahagian harta yang kamu cintai. Dan apa saja yang kamu nafkahkan maka sesungguhnya Allah mengetahuinya. " (surah Aali Imraan:92)
Ayat di atas adalah berkaitan dengan hukum waqaf dalam Islam . Apabila disebutkan waqaf ,maka tergambar bahawa waqaf itu ialah berkaitan dengan waqaf tanah untuk masjid, rumah-rumah kebaikan dan lain-lain lagi yang melibatkan kewangan dan perbelanjaan yang besar. Maka juga tergambar dalam kotak fikiran kita yang dapat melakukannya hanyalah orang yang kaya raya dan berada sahaja. Namun hakikatnya adalah sebaliknya. Waqaf bermaksud menahan sesuatu harta yang boleh digunakan tanpa susut fizikalnya dengan cara menyerahkan hak milknya kepada seseorang pengguna yang harus dan wujud.
Berdasarkan makna ini,maka semua orang yang mempunyai harta yang boleh digunakan boleh melakukan kebaikan dan amal jariah dengan mewaqafkan kepada orang lain.
Apabila turun ayat di atas , maka ramai sahabat berlumba-lumba mewaqafkan harta masing-masing sehingga diberitakan bahawa lapan puluh sahabat nabi melakukan waqaf harta mereka. Instituti-institusi besar dalam dunia pendidikan Islam seperti Universiti al-Azhar Mesir juga didirikan dengan harta waqaf. Begitulah besarnya faedah waqaf.
Justeru , bagaimana kita mahu melakukan waqaf sedangkan harta kita tidak banyak? semua boleh melakukan amal jariah ini. Anda boleh mewaqafkan apa sahaja harta yang baik untuk orang lain, sebagai contoh para pelajar boleh mewaqafkan sebatang pen untuk digunakan oleh kawannya. Selama mana kawannya menggunakan pen itu untuk menulis ilmu , maka dia juga akan mendapat pahala. atau mewaqafkan al-quran atau surah yaasin untuk dibaca di masjid , maka dia akan mendapat juga jika dibaca orang. Selagi quran itu tidak hancur atau musnah, maka selama ianya dibaca orang yang mewaqafkan telah meninggalkan dunia, pahalanya tetap mengalir sampai ke alam kubur. Begitu juga mewaqafkan mozek untuk dipasang di masjid , maka selagi masjid itu digunakan untuk menunaikan solat , maka selama itulah kita akan mendapat pahalanya. Apalah ruginya kita membelikan sebuah al-Quran yang harganya sekitar RM20, atau surah yaasin RM3 atau sekeping mozek RM 3. Kadang-kadang duit-duit ini kita belanjakan ke jalan yang haram dan makruh lebih banyak daripada kita belanjakan ke arah kebaikan, contohnya ramai orang boleh menghabiskan duit membeli rokok puluhan ringgit seminggu, tetapi derma ke masjid setiap kali jumaat hanya seringgit (itupun kalau menderma), membeli CD lagu dan lain-lain pembaziran harta yang banyak berlaku.
Selain itu, boleh juga kita mewaqafkan harta -harta alih seperti pakaian, berus, periuk belanga bahkan juga buku-buku untuk digunakan oleh orang lain. Bahkan mewaqafkan harta untuk kegunaan di jalan Allah mendapat pahala yang sangat besar sebagaimana sabda Nabi Muhammad s.a.w. yang bermaksud:
" Sesiapa yang mewaqafkan seekor kuda di jalan Allah kerana keimanannya kepada Allah dan kerana menunaikan janjinya, maka segala makanan,minuman, tahi dan kencing kuda itu akan dimasukkan ke dalam timbangannya di hari kiamat" (dikira sebagai pahala). Hadis riwayat Bukhari.
Kesimpulannya, bahawa waqaf itu boleh dilakukan oleh semua orang bukan hanya kepada orang kaya sahaja, bahkan kita yang berpendapatan sederhana dan juga pelajar boleh melakukannya. Apa yang penting ialah kesungguhan kita menyediakan bekalan dan amal jariah untuk kehidupan selepas kematian yang lebih abadi . Wallahu a'lam.
Friday, June 17, 2011
SELAMAT MENYAMBUT HARI GURU 2011 PERINGKAT SEKOLAH
Thursday, June 16, 2011
KHUTBAH HARI NI
Hari ini khutbah di Masjid al-Falah , Hill Top. untuk perkongsian bersama. Kandungan khutbah hari ini.
“KESAN ARAK
DALAM KEHIDUPAN MANUSIA”
الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ …أَمَّا بَعْدُ…..فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاتمَوُْتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ
Sidang Jumaat yang dirahmati Allah sekalian,
Marilah kita bersama-sama meningkatkan ketakwaan kita kepada Allah
Subhanahu Wata'ala dengan melaksanakan segala perintah-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya. Marilah kita memperbanyakkan zikir kepada Allah Subhanahu Wata'ala serta berusaha melaksanakan segala sunnah Rasulullah S.A.W., mudah-mudahan ianya akan memberikan manfaat kepada kita di dunia dan di akhirat.
Sidang jumaat yang dihormati,
Apabila kita menyingkap sejarah bermulanya arak diharamkan pada zaman
perkembangan Islam dahulu, jelas membuktikan bahawa mudharat arak yang
membawa kerosakan adalah melebihi manfaat atau kebaikannya. Arak adalah
sejenis minuman kegemaran bangsa Arab pada zaman Jahiliah sebelum
diharamkan, malah sesudah kedatangan Islam sebahagian para sahabat Rasulullah s.a.w. pun masih lagi meminumnya, kerana ketika itu larangan meminumnya belum lagi berkuatkuasa. Arak dijadikan sebagai minuman utama dalam sesuatu majlis serta diterima sebagai suatu adat.
Dalam satu kejadian, seorang sahabat Rasulullah telah mengadakan
keramaian di rumahnya dan di antara tetamunya termasuklah salah seorang
sahabat yang kanan. Apabila arak dijadikan hidangan, hasilnya mereka menjadi
mabuk dan apabila masuk waktu maghrib, beliau mengimami solat maghrib dengan membaca sepotong ayat dari Surah Al-Kaafirun. Akibat mabuk arak beliau telah mengubah ayat dalam surah tersebut tanpa sedar menjadi makna, "Aku sembah seperti apa yang kamu sembah, wahai orang-orang kafir".
Dalam peristiwa yang lain seorang lelaki Ansar telah mengadakan jamuan di
rumahnya dan tetamunya termasuklah seorang Muhajirin. Dalam keadaan mabuk lalu ia bangun dan bersyair dengan memuji kaumnya yang gagah berani sambil menghina dan mencaci kaum Ansar yang dikatakannya sebagai penakut.
Mendengar cacian itu seorang lelaki Ansar terus memukulnya sehingga berdarah.
Selepas kejadian itu wahyu pun diturunkan iaitu pada Surah Al Maaidah ayat 91:
"Sesungguhnya syaitan mahu menimbulkan permusuhan dan perasaan saling
benci-membenci di antara kamu dengan sebab meminum arak dan permainan judi serta memalingkan kamu dari mengingati Allah dan mengerjakan sembahyang,maka mahukah kamu berhenti dari melakukan perbuatan yang keji dan kotor itu?"
Semenjak peristiwa itulah arak telah diharamkan secara muktamad oleh Allah
Subhanahu Wata’ala.
Arak sememangnya sinonim dengan alkohol. Ia merupakan perosak
masyarakat sejak zaman berzaman. Ketagihan alkohol secara berterusan akan
mengakibatkan kehilangan nyawa yang tidak terkira serta menyebabkan
kesengsaraan kepada jutaan manusia di seluruh dunia. Alkohol merupakan punca pelbagai masalah yang dihadapi oleh masyarakat. Statistik kadar jenayah yang meninggi, kekerapan kemalangan jalan raya, pertambahan kes penyakit mental,bunuh diri, perzinaan dan keruntuhan institusi keluarga di serata dunia menjadi bukti kepada kuasa perosak alkohol.
Pengharaman alkohol atau arak jelas dinyatakan dalam Al-Quran surah Al-
Maidah ayat 90:
$pkr'¯»t tûïÏ%©!$# (#þqãYtB#uä $yJ¯RÎ) ãôJsø:$# çÅ£øyJø9$#ur Ü>$|ÁRF{$#ur ãN»s9øF{$#ur Ó§ô_Í ô`ÏiB È@yJtã Ç`»sÜø¤±9$# çnqç7Ï^tGô_$$sù öNä3ª=yès9 tbqßsÎ=øÿè? ÇÒÉÈ
“Wahai orang-orang yang beriman, sesungguhnya arak, judi, pemujaan
berhala dan bertenung nasib dengan anak-anak panah, adalah perkara keji yang
termasuk perbuatan syaitan. Oleh itu, hendaklah kamu menjauhinya agar kamu
berjaya”.
Sidang jumaat yang dikasihi Allah,
Ketegasan hukum Islam menyatakan bahawa peminum arak, pengangkat
dulang arak, orang yang menyediakan arak, yang menjual arak akan terlibat dengan kesalahan dan dosa. Ini bermakna, pendirian agama sangat keras ke atas arak.
Pada zaman ini, sudah ada van atau lori jenama arak pemandunya beragama
Islam. Kita lihat telah ada pemuda-pemuda Islam menjual arak di gerai-gerai
berpayung di tempat-tempat pelancongan atau peranginan, bekerja di kedai atau
pasar raya yang menjual arak dan mabuk terhoyong- hayang kerana arak.
Pada hari ini juga kita telah terdengar muda-mudi Melayu seramai 2,000
orang terlibat dalam Pesta Tarian secara terbuka di Genting Highland yang
menyediakan arak sebagai minuman daripada waktu petang sehingga ke esok
paginya seperti yang dilaporkan oleh Berita Harian 09 Mac 2005.
Barangkali, sudah ada Syarikat Arak di Papan Pertama, Kedua di Bursa
Saham dan sudah ada Kapitalis Melayu, orang Islam yang melabur dalam Sektor
Perkilangan Arak.
Tetapi jelas ketika turunnya ayat mengenai arak apakah ada kesedaran di
kalangan masyarakat Islam yang terlibat dengan arak sama ada minum atau
bekerja atau bergelumang dengan arak dapat berhenti setelah faham dan sedar
bahawa Islam tidak pernah menghalalkan semua aktiviti yang berkait dengan arak ini?.
Sidang Jumaat yang dimuliakan,
Pada hari yang mulia ini, marilah sama-sama kita bertanya pada diri kita kenapa
arak membawa kesan yang sangat buruk dalam kehidupan manusia dan kenapa ia diharamkan oleh Islam?. Sebahagian sebabnya adalah:
1. Merosakkan akhlak dan akidah dengan memalingkan manusia daripada beriman kepada Allah S.W.T dan merosakkan syakhsiahnya.
2. Dari aspek sosial boleh menimbulkan permusuhan dan kebencian di antara manusia, memporak-perandakan rumah tangga, keluarga, masyarakat dan negara.
3. Merosakkan kesihatan manusia seperti tekanan darah tidak menentu, rosaknya urat saraf, menyebabkan hepatitis, jantung, rosak buah pinggang,kanser, angin ahmar, lumpuh, keracunan, dan gila.
4. Ketagihan arak atau alkohol akan mengakibatkan kehilangan nyawa serta menyebabkan kesengsaraan kepada jutaan manusia di seluruh dunia.
5. Kesan panjang alkohol akan membawa perubahan metabolisma kepada akal fikiran, organ hati dan menyekat peranan otak dari berfungsi dengan baik.
6. Kes zina, rogol, sumbang mahram dan AIDS lebih tinggi di kalangan peminum alkohol. Menurut kajian Biro Keadilan Mangsa Jenayah Kebangsaan (Jabatan Keadilan Amerika Syarikat) pada tahun 1996 sahaja, purata 2,713 kes rogol berlaku setiap hari. Statistik ini menunjukkan bahawa kebanyakkan perogol mabuk semasa melakukan jenayah tersebut.
7. Menurut statistik rasmi di United Kingdom, alkohol menyebabkan hampir 45-46% kejadian jenayah, ia juga melibatkan 39% keganasan dalam rumah tangga dan kajian juga menunjukkan hampir sejuta serangan ganas yang berlaku dalam tahun 2007-2008, dipercayai dilakukan oleh mereka yang sedang mabuk atau separa mabuk.
8. Minum arak adalah ibu segala kejahatan dan merupakan sebesar-besar dosa. Ini dijelaskan oleh hadis Nabi s.a.w. riwayat At-Tabrani:
“Arak adalah ibu segala kejahatan dan ianya adalah sebesar-besar dosa”.
9. Sesuatu yang banyak memabukkan sekalipun sedikit hukumnya tetap haram berdasarkan hadis Nabi s.a.w. riwayat Ahmad, Tirmizi, An-Nasai dan Abu Daud:
“Tiap-tiap suatu yang memabukkan dalam jumlah yang banyak atau sedikit maka
hukumnya adalah haram”.
Oleh itu tidak ada alasan untuk meminum arak walau pun seteguk atau pun
setitik.
10. Orang yang minum arak dan urusan yang berkaitan dengannya akan dilaknat dan dimurkai oleh Allah S.W.T. Sabda Nabi s.a.w. yang diriwayatkan oleh at-Tirmizi,
Ibnu Majah daripada Anas Radhiallahu ‘Anhu yang bermaksud;
“Sepuluh orang yang dikutuk Allah berkaitan dengan arak ialah pembuatnya,
pengedarnya, peminumnya, pembawanya, pengirimnya, penuangnya,
penjualnya, pemakan wang hasilnya, pembayarnya dan juga pemesannya.”
Dengan ini jelaslah semua urusan yang berkaitan dengan arak menjadi haram dan dilaknat oleh Allah S.W.T.
Sidang jumaat yang dirahmati Allah sekalian,
Hukum Islam menjelaskan, bahawa pesalah minum arak akan dikenakan
hukuman berupa sebatan, sebagaimana dijelaskan oleh hadis Nabi s.a.w. riwayat Abu Daud:
“Apabila mereka minum arak, sebatlah mereka, dan kemudian jika mereka
minum lagi, sebatlah mereka dan kemudian jika mereka minum lagi, sebatlah
mereka”.
Apa yang penting kita sebagai umat Islam hendaklah ‘akur dengan undang-
undang Jenayah Syari’ah dan mengambil ‘iktibar daripadanya dan tidak terjebak
sama sekali untuk melakukannya. Inilah hikmah pelaksanaan Hukum Syarak, ianya mampu membendung jenayah secara berleluasa. Justeru, di antara tujuan syarak itu diturunkan ialah menjaga akal agar manusia boleh hidup dalam keadaan aman dan tenteram, tidak berpandukan akal yang cacat dan keliru kerana mabuk, yang natijahnya akan membawa kepada kerosakan moral, kecacatan iman, memporak-peranda dan mengacau-bilaukan masyarakat.
$ygr'¯»t â¨$¨Z9$# (#qè=ä. $£JÏB Îû ÇÚöF{$# Wx»n=ym $Y7ÍhsÛ wur (#qãèÎ6®Ks? ÏNºuqäÜäz Ç`»sÜø¤±9$# 4 ¼çm¯RÎ) öNä3s9 Arßtã îûüÎ7B ÇÊÏÑÈ
“Wahai sekalian manusia!, makanlah dari apa yang ada di bumi, yang halal
lagi baik, dan janganlah kamu ikut jejak langkah syaitan; kerana sesungguhnya
syaitan itu ialah musuh yang terang dan nyata bagi kamu”.
(Al-Baqarah:168)
بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْن